Come on Bangladesh

31. March 2006

En kort(!) anmeldelse: Jeg var i går inde at se en forpremiere på teaterstykket Come On, Bangladesh, Just Do It, der går på Det Kongelige Teater 31. marts-13. maj.

Stykket handler kort fortalt om, hvordan det går, hvis man outsourcer Elverhøj til Bangladesh.

Som forhistorie skal jeg skynde mig at sige, at jeg har en slags personlig aktie her: Jeg har rent faktisk været involveret i et forprojekt til en gang outsourcing til lige præcis Bangladesh.

Vi er ude en afart af totalteater, jeg skal ikke gøre mig klog på hvilken. Noget foregår via tv-skærme uden for bygningen, tilsyneladende med tilfældige forbipasserende som medvirkende, publikum bliver budt på mad og bliver spurgt om forskellige ting, der optræder et pizzabud fra Domino’s og meget andet. Der er flere scener i gang samtidig (op til tre), man sidder midt på scenen og så videre og så videre.

Lad mig sige det med det samme: Jeg synes at stykket bestemt bør ses! Skuespillerne gør en stor indsats, videoskærmene fungerer godt, klipningen er tight, musikken velvalgt, temaet klart.

Jeg syntes dog i går, at der måske var lidt rigeligt gengivelse af Elverhøj med. Moralen står også ret klart efter anden akt (2. episode, som det hedder i det konkrete stykke).

Dog er der måske to ting, jeg undrer mig lidt over

  1. Det fremstilles som absurd at skuespillere fra Bangladesh spiller et stykke på et ukendt fremmedsprog
  2. Outsourcing fremstilles som værende udelukkende negativt

Er det nu så mystisk at fremføre skuespil på et fremmedsprog? Jeg er ret overbevist om, at der er en del operasangere på Det Kongelige der har sunget operaer på italiensk som næppe ville kunne købe en cappucino i Italien uden at bruge Politikens Turen går til Rom. Jeg har engang (på video) set Eugen Onegin med britiske skuespillere der tydeligvis ikke talte russisk, så hvorfor egentlig ikke? Elverhøj er vel trods alt vel slags syngespil?

Lidt mere alvorligt er så spørgsmålet om det er all bad med outsourcing? Så vidt jeg ved, viser al erfaring, at langt de fleste danskere bare får andre stillinger. Der er selvfølgelig nogle tabere, men det ville der så være uanset hvad. Ideen om at man bare flytter hjernedød produktion ud er alt for gammeldags. Syersker skal også have mere i løn efterhånden; det diskuterede man allerede mens jeg var en lille dreng og de første syjobs blev flyttet til Portugal. Så blev produktionen flyttet til Østeuropa. Så til Asien. Så til endnu mere-Asien. Snart ender det ude i vandet!

Moderne firmaer som Microsoft og Nokia har efterhånden fattet det, og etablerer i stedet forskningsenheder andre steder end i USA og Europa. Som Lisa Brummel fra Microsoft sagde i sidste uge på en konference “The talent pool in the world is not big enough for all ideas in the world” – med andre ord, bliver vi ikke løbet over ende bare fordi der er 4 gange så mange ingeniører i et eller andet land.

Vi skal sørge for at forbedre os hele tiden. Det er ikke den stærkeste der vinder kapløbet, det er den der forstår at tilpasse sig nye krav bedst!

12 kommentarer til “Come on Bangladesh”

  1. Mads mener:

    Du begynder i mistænkelig grad at lyde som den samlede regering med al dens tale om at om- og indstille sig, så man ikke bliver fritstillet. Men der er nok noget om snakken og om det der globaliseringsnoget.

  2. Nicolai mener:

    Følte du dig som en integreret del af forestillingen, da du blev spurgt og inddraget, eller følte du det blot endnu mere tydeligt, at du så teater? Var du nogensinde i tvivl om, om en person var skuespiller eller virkelig? Afhang forestillingen af dig, eller var det lige meget, hvordan du reagerede, og hvad du svarede på spørgsmålene? Formålet har formentlig været at få dig til at se på outsourcing med nye øjne, en såkaldt mærkeliggørelse eller verfremmdungseffekt. Så vidt jeg kan forstå, har det ikke formået at ændre din opfattelse, som da også virker fornuftig. Og du har ret i de par ting, du påpeger. Var der nogen reelt fornyende ting, som ikke allerede er blevet prøvet i 20’erne? Var der reel skuespillerimprovisation, eller var handlingen mere eller mindre planlagt? Bare almindelig nysgerrighed, og LAD VÆRE med at sige, at jeg bare kan se stykket selv, det er mere din opfattelse, der er interessant!

  3. pelle mener:

    Jeg er heller ikke udelt begejstret for mine synspunkter.

    Dog lærte jeg i 2.g i samfundsfag om Ricardos teori om udenrigshandlens komparative fordele:

    … modellen om komparative fortrin i international handel, som viste at to lande (som handler med to varer) kunne tjene på at handle med hinanden, selvom det ene land var mere produktivt end det andet i produktionen af begge varer. Kilde

    Derudover tror jeg ikke jeg har en eneste genstand i min husstand (udover min højtelskede datter og nogle udvalgte, økologiske råvarer) der er lavet i Danmark helt fra bunden.

  4. pelle mener:

    Nu var jeg jo en af de få mennesker der var inde at se Tony og Tinas bryllup i … begyndelsen af 2002? … så jeg har oplevet formen før. Samtidig har jeg jo også haft fornøjelsen af at læse både Tolstoj, Sjklovskij, Brecht og anden teori om emnet, så jeg ved ikke helt om jeg er så fremmedgjort som man måske kunne ønske.

    For mig kom en del af det så til at virke som gags i stedet. Men vi diskuterede da, om “den sagesløse forbipasserende” på gaden nu også var sagesløs eller blot en praktikant. Men der var rent fakisk en tilskuer, der blandede sig med et spørgsmål undervejs (i lige den scene). Og publikum blev en del af forestillingen i en art semi-improvisation – nu var det jo en forpremiere, hvilket altid indebærer småfejl.

    Rent faktisk kunne jeg meget godt lide at selve stykkets koreografer gik rundt og tog noter undervejs – jeg laver jo selv en del med tid og styring, så det kunne jeg godt relatere til 😉

    Reelt er der ikke noget nyt i formen, men hvis stykket skal fortolkes ud fra kriteriet om at være et formeksperiment, er det stadig vellykket, da der trods alt er nye muligheder rent teknisk (tv- og lydkollage). De laver dog ikke noget som ikke var tilstede i Kjeld Abells stykker eller commedia dell’arte.

  5. Nicolai mener:

    Det lyder nu meget interessant. Tror du også koreograferne skal tage noter under forestillingen, eller var det pga det var en forpremiere. Improvisation og den slags gags, der afbryder handlingen, var også meget brugt i commedia dell’arte. Men det med at få publikum rigtig inddraget i forestillingen har man tumlet med hele forrige århundrede, uden at det rigtig er lykkedes. Et af de stykker, jeg skriver speciale om, er et rigtig godt bud, men det er aldrig opført, og ville nok kun virke i den specifikke situation, det var skrevet i, nemlig under den russiske borgerkrig.

  6. Riem mener:

    Nu var jeg med Hr. Pelle inde og se Come on Bangladesh og er enig i at opsætningen fungerede godt. Synes det var dejligt fornyende med “gags”. Jeg synes dog selve indholdet var lidt for unuanceret politisk korrekt versus den onde storkapital (skal ikke kunne sige, hvor Hr. Pelle befinder sig i dette ;)) til at være oprigtigt fængende.

  7. Riem mener:

    Ikke en aprilsnar, forresten

  8. pelle mener:

    Jeg tror desværre ikke koreograferne (eller var det sceneteknikere?) indgår i “det rigtige” stykke.

    Så vidt jeg husker er der vist egentlig et stykke af Majakovskij, der ikke engang kan fremføres på grund af noget teknisk?

    Fr. Riem har ret i, at det var lidt unuanceret (den lokale projektleder var iført en cykelhjelm med fjer for at symbolisere Hermes/Merkur og syntes at pisk var en god ting, etc), men pointen var da klar fra første scene i det mindste 🙂

    Jeg er lidt i syv sind mht. selve det at outsource, men det kan have sine fordele i meget afgrænsede projekter. At outsource et helt projekt er nok ikke lige det første, jeg vil anbefale 🙂

    Forresten skal jeg lige have skrevet et mini-indlæg til om forestillingen – jeg havde glemt en detalje…

  9. Nicolai mener:

    Så vidt jeg ved, har alle Majakovskij-stykker været opført, i hvert fald de 4 største. Den gang var der i øvrigt også tale om politisk korrekte budskaber!! Han har også skrevet et “stykke” til et cirkus!!, der stort set kun bestod af gags og næsten ingen handling. Det gik man meget op i den gang, og troede virkelig cirkus kunne forny teatret. Så det med en masse gags er ikke nyt, det er meget gammelt. Men derfor kan det jo godt fungere! De gamle naturalistke stykker og commedia dell’arte for den sags skyld fungerer jo stadig. Jeg er bare interesseret i, om der sker noget virkelig nyt rundt omkring. Det viser sig, at der ikke sker meget nyt, i forhold til det, der skete i 20’erne. Det lader til, at de var meget mere kreative end os? Eller måske er det bare nostalgi? Det er svært at sige, når man ikke har været der selv – og så kan man vist forresten ikke nostalgi, undskyld, men I ved hvad jeg mener. Mht outsourcing tror jeg det ville være godt, hvis virksomhederne ville stille nogle højere krav til miljø og arbejdsforhold for arbejderne i de pågældende lande. Så ville det nok faktisk hjælpe til at højne levestandarden. Men det er de måske ikke interesseret i, for til sidst er der så ikke flere steder at outsource hen? Herhjemme ser det trods alt ud til at de fleste klarer sig på trods (og måske på grund?) af outsourcing, men der er jo nok nogen, der skal have mere hjælp.

  10. Mads Kristensen mener:

    Propagandateater, nej tak.
    Globalisering, YES SIR!

  11. pelle mener:

    Forresten er der noget af stykket der er ændret siden jeg så det – det fremgår at Politikens anmeldelse, at

    Klokkeblomst-aktivisten (Ellen Nyman), der renvasket politisk korrekt opfordrer alle til strejke, får tilmed en tilfældig forbipasserende til at synge med på ‘We Shall Overcome’. Kilde

    Da jeg så det, fik hun en forbipasserende til at hoppe i stedet.

  12. Blogbrok ∞ » Hvornår mon jeg bliver konservativ? mener:

    […] Vi må jo konstatere, at det bliver værre og værre: For et par måneder siden blev jeg fortaler for outsourcing under visse omstændigheder, siden fik jeg installeret et shortcut til LinkedIn, sidste år bedømte ACNielsen mig til at være i det blå segment og i lørdags var jeg så nede hos min lokale frisør. […]

Hvad mener du om det?

Du skal være logget ind for at kommentere.